Renovering midt i byen – midt i hverdagen

Når kalenderen er fyldt ud med aftaler for hverdagens faste arbejde, familieliv og andre gøremål, så skal det frivillige arbejde som bestyrelsesformand helst foregå helt uproblematisk. Især når den forening, man er formand i, skal igennem en større renovering. Det kan Michael Jensen nikke genkendende til.

Michael har i flere år været formand i bestyrelsen for en mindre andelsforening på Amager, kun et stenkast fra Amagerbrogade. For et par år, da regnen begyndte af dryppe ind på tagetagen i ejendommen ved A/B Øresundsvej 17 og Saltholmsvej 11, var der ikke nogen tvivl om, at der skulle tages affære. Beslutningen om at udskifte taget samt at udbedre en række skader på facaden blev taget.

”Vi har jo godt vidst, at det har været et ældre tag. Da det begyndte at regne ind, skulle der gøres noget. Også sætningsskaderne var betydeligt værre end først antaget og enkelte murstik hvilede af direkte ovenpå på vindueskarmene, hvilket vi først fandt ud af, da stilladset var kommet op og entreprenørerne var i gang med arbejdet”.

Og både økonomi, tid og prioriteringer var de væsentligste grunde til, at byggeteknisk rådgivning blev valgt til i renoveringsprojektet, påpeger Michael:

”Vores valg handlede i høj grad om at sikre en sagkyndigs råd og vejledning i kontakten med entreprenøren. Særligt ved drøftelser om behov for ekstra arbejder kan bestyrelsen her komme til kort. Rådgivningen understøtter i den sammenhæng bestyrelsen i at træffe beslutninger ift. prioriteringer, økonomi mm.”

Michael har oplevet, at renoveringen har forløbet gnidningsfrit og han har som bestyrelsesformand kunne holde sig lidt i baggrunden med ro i maven:

”Jeg har prøvet at deltage i enkelte byggemøder, men da det lå midt i min arbejdstid, har det ikke altid været nemt at prioritere. Jeg synes, at jeg hele tiden fik en øjeblikkelig opdatering på, hvad skete. Meget prompte lå der er referat efter hvert byggemøde og på den måde har det været meget nemt at få fulgt op på de ting, der skulle følges op på, så renoveringsprocessen ikke gled i baggrunden”.

 Særlige udfordringer i mindre foreninger

Michael mener, at der kan være særlige udfordringer forbundet med at være en lille forening:

”Når et bestyrelsesmedlem flytter, så går der ofte også oplysninger tabt. Det bliver meget nemt personbåret med de oplysninger, der findes i en forening. Godt nok deler vi meget i bestyrelsen, men der er også ting, der ikke når videre til mig som formand. Dér er det bare vigtigt, at oplysninger bliver givet videre. I større foreninger har man nok flere ressourcer og redskaber til at opsamle de oplysninger, der er tilknyttet en forening”.

Et af de tiltag, bestyrelsen fremtidigt vil tage for at komme renoveringsprojekter i forkøbet, er at arbejde med et årshjul, som lokaliserer de større projekter i ejendommen og som Michael påpeger: ”Der er bare nogle ting, vi skal have gjort, fordi det ellers vil koste mange penge at få udbedret”.

Samarbejde har fungeret rigtig godt

Om samarbejdet med Bang & Beenfeldt fortæller Michael:

”Jeg har været meget tilfreds med arbejdet fra Bang & Beenfeldts side, det har fungeret rigtig godt. Der har været småjusteringer undervejs, men også her synes jeg, at vi fik gode råd og vejledning. Jeg har ikke oplevet nogen form for gener i forbindelse med renoveringen, jeg er egentlig bare lettet over, at tingene kørte”.

Hvordan kan vi hjælpe jer med jeres renoveringsprojekt? Læs mere her.

Besøg vores sider: facebook linkedin